Alternatywne i wspomagające metody komunikacji – AAC
Rozumiemy, że osobom, których umiejętności komunikacyjne są ograniczone trzeba dać odpowiednie narzędzie, by tę komunikację z otoczeniem ułatwić. Duża część dzieci z autyzmem ma trudności w tym zakresie – wynikają one z ograniczeń aparatu artykulacyjnego, z zaburzeń intencji komunikacyjnej lub zaburzeń poznawczych.
Rozumiemy, jak ważne w pracy z dzieckiem z deficytami rozwoju jest skupienie się na nauce funkcjonalnej komunikacji, spontanicznej, skierowanej do osoby i zrozumiałej dla wszystkich.
Rozumiemy zalety wspomagających metod porozumiewania się, takich jak MAKATON, piktogramy czy PCS-y, które zastosowane w terapii dzieci niemówiących służą do budowania podstaw komunikacji i doświadczania korzystania z niej, co w wielu przypadkach uruchamia rozwój mowy.
Rozumiemy słuszność walki z panującymi mylnymi przekonaniami, że osoba niemówiąca nie jest w stanie się komunikować, a podanie narzędzia do komunikacji blokuje rozwój mowy. Proponując wspomagającą lub zastępczą formę komunikacji dajemy realną możliwość kontaktu z otoczeniem, wyrażania swoich potrzeb, decyzyjności, poczucia sprawstwa.
Rozumiemy potrzeby osób, które z różnych przyczyn nie są w stanie używać komunikacji werbalnej, a które nadal mają potrzebę funkcjonowania w społeczeństwie na równych prawach z innymi.
Chcemy dać im szansę wyrażenia siebie i możliwość komunikacji w każdej sytuacji.
Bo mówić można na wiele sposobów!
MOVE bez słów!