Nasze ręce to doskonałe narzędzia wyspecjalizowane w wielu zadaniach, tych dnia codziennego jak i czynności wymagających niezwykłej precyzji.
Czasem rozwój sprawności rąk przebiega w sposób nieprawidłowy. Skala tych nieprawidłowości rozciąga się od całkowitej niezdolności do kontrolowania ruchów rąk do drobnych trudności grafomotorycznych czy nieprawidłowego chwytu.
Czasem bywa i tak, że nieprawidłowy chwyt to tylko wierzchołek góry lodowej, pod którym ukrywają się m.in. takie trudności jak: niewłaściwa stabilizacja centralna, nieprawidłowa integracja bodźców sensorycznych czy zaburzenia somatognozji bądź orientacji przestrzennej.
Ręka nie działa w odosobnieniu od reszty ciała, rozwój motoryki małej dziecka przebiega równolegle do jego całościowego rozwoju. Planując terapię ręki należy więc dokonać dokładnej obserwacji funkcjonowania dziecka w różnych sferach rozwoju.
Terapia ręki to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała, obejmujące:
- stymulację proprioceptywno-dotykową,
- usprawnianie somatognozji oraz orientacji przestrzennej,
- stymulacje dużych ruchów, poprawę stabilizacji centralnej,
- ćwiczenia w obrębie obręczy barkowej, stawu ramiennego, stawu łokciowego oraz ćwiczenia rozwijające sprawność nadgarstka oraz dłoni i palców,
- rozwijanie zdolności do izolowania ruchów barków, łokci, nadgarstków,
- naukę prawidłowej postawy,
- poprawę reakcji równoważnych,
- naukę przenoszenia ciężaru ciała,
- usprawnianie koordynacji obustronnej ciała z przekraczaniem linii środka,
- integrację odruchów,
- integrację sensoryczną, w tym odwrażliwianie dłoni,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- stymulację integracji bilateralnej,
- rozwijanie czynności samoobsługowych,
- korekcję nieprawidłowego chwytu,
- rozwijanie percepcji wzrokowej oraz poprawę płynności ruchów gałek ocznych.
W naszej Pracowni można wykonać profesjonalną diagnozę funkcjonalną ręki oraz uczęszczać na zajęcia z zakresu terapii ręki.